Формування
людини, як відомо, починається з дитинства. В молоді роки закладається основа
не тільки відповідних знань, але й норм поведінки, звичок, потреб особи.
Виховання молодого покоління - це виховання майбутнього кожної держави, і
майбутнє залежить не тільки від рівня професійної підготовки цього покоління,
але й від його моральних якостей.
Нестача спілкування,
емоційна незадоволеність, яку діти нерідко відчувають у власних родинах,
потреба у належності до референтної групи, можуть бути частково компенсовані
уважним, доброзичливим ставленням педагогів та працівників органів юстиції,
внутрішніх справ під час проведення правового виховання дітей. Комфортне
почування в школі, де дитина проводить значну частину свого часу, є умовою її
успішної соціалізації.
Сьогодні надто
актуальною виступає проблема зростання правопорушень серед молоді. Профілактика
правопорушень неповнолітніх є передусім проблемою педагогічною, бо вона
пов’язана з вирішенням певного кола виховних завдань. Тому в цій справі
особливе місце має зайняти рання профілактика, яка має розпочинатися вже з
дитячого садка й початкових класів школи, коли закладаються основи характеру,
ставлення до оточуючих, поведінки в побуті.
Одним із напрямів у
боротьбі зі злочинністю взагалі та злочинністю неповнолітніх зокрема є
профілактична діяльність. Профілактика правопорушень серед неповнолітніх в
Україні проводиться зусиллями соціально-психологічних служб, педагогів,
співробітників соціальних служб, служб у справах неповнолітніх, працівниками
право охоронних органів.
Проблему профілактики
правопорушень серед дітей розглядають переважно як частину педагогічної
діяльності, зокрема, у межах навчальних закладів. Заходи правового виховання,
спрямовані на профілактику правопорушень, можна розподілити на такі напрями:
-надання правових знань педагогами під час викладання певних предметів;
-проведення вікторин, тематичних уроків (для молодших школярів);
-зустрічі з працівниками правоохоронних органів, які можуть відбуватися
за місцем навчання дітей або за місцем роботи правоохоронців.
На даний час існують
різні методи, що можуть використовуватися з метою правового виховання
неповнолітніх. Серед них: роз'яснення, розповіді, бесіди, читання творів,
лекції, дискусії, диспути з правових питань, «круглі столи» з правових питань
та інші вербальні методи, інтерактивні методи - ігри, рольові ігри, вправи,
тренінги, конкурси.
Фактором ризику щодо
можливості скоєння правопорушень неповнолітніми є не тільки брак правових знань,
а й відсутність системи дозвілля, проведення часу без певної мети та заняття. Відповідно,
існує напрям профілактики, спрямований на організацію дозвілля.
Методи, що
застосовуються для профілактики протиправних дій неповнолітніх у рамках напряму
організації дозвілля, частково збігаються з методами правового виховання в
навчальних закладах. Діти краще сприймають інформацію, коли вона надасться в
активній формі (ігри, тренінги тощо). А лекції та інші вербальні методи є
традиційними для інформування різних вікових категорій. У цьому напрямі
застосовуються також консультації, які дають змогу проводити індивідуальну
роботу з дитиною, здійснювати психологічну корекцію, надавати правову допомогу
тощо.
Профілактична діяльність
щодо попередження правопорушень серед неповнолітніх може проводитись як у
рамках навчального процесу, так і в позашкільний час. Найефективнішими методами
роботи з попередження правопорушень серед неповнолітніх вважаються тренінги та
індивідуальні методи. Форми та методи роботи мають відповідати віку дітей,
викликати в них зацікавлення та спонукати до роздумів.
Немає коментарів:
Дописати коментар