середа, 29 січня 2025 р.

 

Як подолати освітні втрати: Рекомендації Державної служби якості освіти


Державна служба якості освіти України представила узагальнені рекомендації для подолання освітніх втрат та забезпечення доступу до якісної освіти. Ці висновки базуються на результатах ІІ етапу загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти у школах України, проведеного в умовах воєнного стану у 2024 році.


Ключові результати дослідження

Моніторинг охопив учнів 6-х та 8-х класів, результати яких були представлені та обговорені на регіональних форумах:

  • Західний регіон: Львів (22 жовтня)
  • Північний регіон: Чернігів (24 жовтня)
  • Східний регіон: Дніпро (31 жовтня)
  • Центральний регіон: Вінниця (5 листопада)
  • Південний регіон: Одеса (7 листопада)
  • Форум якості освіти: Київ (14 листопада)

Основні висновки:

  • Більшість учасників тестування продемонстрували середній рівень знань.
  • Шестикласники показали прогрес у математиці та українській мові.
  • Результати восьмикласників знизилися, особливо у математиці.

Чинники, що впливають на успішність:

  1. Місце навчання: Учні міських шкіл мають кращі результати, ніж сільські.
  2. ІТ-навички: Кращі результати демонструють діти, які впевнено користуються гаджетами.
  3. Методика викладання: Зрозуміле пояснення вчителя покращує успішність.
  4. Час на виконання домашніх завдань: Учні, які виділяють достатньо часу на навчання, показують кращі результати.
  5. Підтримка вчителів та батьків: Позитивна взаємодія сприяє успіху.

Основні виклики

Результати дослідження вказують на низку проблем, які виникають в умовах воєнного стану:

  • Освітні втрати через нестабільність навчального процесу.
  • Емоційне вигорання педагогів та учнів.
  • Нерівномірний доступ до цифрових ресурсів.
  • Зростаюча потреба у психологічній підтримці.

Рекомендації щодо подолання освітніх втрат і забезпечення доступу до якісної освіти

ОРГАНАМ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ:

  • визначити поняття «освітні втрати/розриви» на законодавчому рівні;
  • розробити стандартизований діагностичний інструментарій для оцінювання освітніх втрат;
  • забезпечити систематичне проведення загальнодержавного моніторингу результатів навчання;
  • продовжувати роботу з забезпечення здобувачів освіти сучасними цифровими засобами навчання;
  • передбачити фінансування вибіркових освітніх компонентів навчальних планів;
  • оновити нормативно-правову базу щодо поділу класу на групи при вивченні окремих предметів;
  • внести зміни до штатних нормативів закладів освіти;
  • виділити цільові субвенції для забезпечення безпеки в освітніх закладах;
  • розробити модулі підвищення кваліфікації вчителів щодо роботи з освітніми втратами;
  • адаптувати освітні програми для підготовки педагогічних кадрів;
  • збільшити кількість годин педагогічної практики для студентів;
  • регламентувати порядок «відпрацювання» випускниками педагогічних спеціальностей;
  • розробити програми підтримки для «молодих учителів».

ЗАСНОВНИКАМ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ:

  • розробити стратегії розвитку освіти в громаді та передбачити фінансування їх втілення;
  • забезпечити ефективне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти;
  • створити умови для повернення учнів до очного навчання;
  • забезпечити заклади освіти сучасною комп’ютерною технікою та доступом до інтернету;
  • фінансувати на належному рівні підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
  • фінансувати варіативну складову навчальних планів;
  • забезпечити навчальні кабінети сучасним обладнанням відповідно до вимог державних стандартів;
  • облаштувати медіатеки як осередки інформаційного простору в кожному закладі;
  • створити ресурсні центри/хаби на базі закладів освіти для психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу;
  • створити центр професійного розвитку педагогічних працівників у громаді;
  • фінансувати додаткові стимулювальні виплати педагогам;
  • створити системи підтримки вчителів у роботі з освітніми втратами;
  • забезпечити психологічну підтримку учасників освітнього процесу з особливими освітніми потребами;
  • сприяти підвищенню престижу вчительської професії, підтримці та соціальному захисту молодих спеціалістів;
  • розвивати заклади позашкільної освіти.

ЗАКЛАДАМ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ:

  • забезпечувати неформальний підхід до розбудови внутрішньої системи забезпечення освіти, що передбачатиме, зокрема, проведення внутрішніх моніторингів результатів навчання учнів з усіх предметів інваріантної складової та їх аналіз;
  • гарантувати академічну свободу вчителям, що, зокрема, передбачає коригування календарно-тематичних планів відповідно до рівня підготовки учнів класу (ущільнення змісту та/або зміна послідовності вивчення окремих розділів/тем);
  • здійснювати гнучке планування освітнього процесу та розроблення власних освітніх програм;
  • впроваджувати в практику використання «нетипових» освітніх програм;
  • враховувати результати діагностики освітніх втрат при розподілі варіативної складової навчальних планів;
  • організовувати навчальні семінари для педагогічних працівників щодо використання сучасних технологій навчання, оцінювання результатів навчання учнів/учениць;
  • забезпечувати участь педагогічних працівників в експертній діяльності;
  • організовувати роботу пришкільних таборів (мовних, математичних, природничих тощо) та позаурочну діяльність учнів/учениць;
  • проводити стратегічні сесії з учителями та батьками учнів щодо підтримки дітей у навчанні;
  • надавати підтримку вчителям щодо професійного вдосконалення з питань кібербезпеки та використання педагогами/учнями технологій штучного інтелекту;
  • поширювати серед педагогічного колективу кращі практики з подолання освітніх втрат;
  • забезпечувати належним матеріально-технічним обладнанням, зокрема й в частині створення інформаційно-цифрового простору закладів освіти та формування інформаційно-комунікаційної компетентності учасників освітнього процесу;
  • підтримувати молодих спеціалістів, зокрема через наставництво;
  • проводити заходи щодо поліпшення ментального здоров’я учасників освітнього процесу;
  • створювати системи профорієнтації учнів/учениць.

Немає коментарів:

Дописати коментар