За визначенням дослідників, адаптація –
пристосування індивіда до умов та вимог нового середовища. ЇЇ результатом є
пристосованість як особистісна якість, що виступає показником життєвої
компетентності індивіда. Вона включає в себе наступні складові:
адаптація
біологічна – пристосування організму до фізичних умов температури,
вологості, освітлення, запахів, звуків та змін у власному організмі;
адаптація
психологічна – пристосування дитини як особистості до існування у школі
згідно з її вимогами та власними потребами, мотивами та інтересами;
адаптація соціальна
– інтегративний
показник стану дитини, який відображає її здатність адекватно сприймати
навколишню дійсність до людей, подій, учинків, спілкуватися, вчитися,
регулювати поведінку відповідно до сповідань інших. Якщо
у школяра проявляються усі ці складові, тоді адаптаційний процес можна вважати
завершеним успішно.
Період адаптації до
навчання у 5-му класі є одним із найважчих періодів шкільного життя. Це
обумовлено сукупністю тих змін, що відбуваються в шкільному середовищі й внутрішньому
світі дітей 10-11-річного віку. А саме:
• збільшення обсягу й розмаїтість змісту освіти;
• збільшення ваги багатопредметного навчання й розширення
кола вчителів, з якими учні змушені систематично спілкуватися;
• на місце першої вчительки приходить новий класний керівник;
• відбувається перехід до кабінетної системи навчання;
Стан дітей у цей період з педагогічної точки зору
характеризується низькою організованістю, неуважністю й недисциплінованістю на
уроках, зниженням інтересу до навчання і його результатів; із психологічної -
зниженням самооцінки, високим рівнем ситуативної тривожності.
Протягом адаптаційного періоду (І-е півріччя навчання) у
п'ятикласників повинне сформуватися так зване «почуття дорослості», що
проявляється в новій особистісній позиції: 1) стосовно навчальної діяльності;
2) стосовно школи й предметів; 3) стосовно однокласників; 4) у новому
відношенні до внутрішнього світу.
Нові
умови навчання в середній школі висувають високі вимоги до інтелектуального
розвитку учнів, підвищують темпи навчальної діяльності. Усе
це викликає напруження психіки дитини, може призвести до перевтоми, високого
рівня тривожності, труднощів у соціально– психологічній адаптації.
Важливою
умовою успішної адаптації є рівень готовності до навчання в школі ІІ ступеня. Можна виділити наступні складові поняття «готовність до навчання в середній
школі»: сформованість основних компонентів навчальної діяльності, успішне
засвоєння програмного матеріалу; новоутворення молодшого шкільного віку -
довільність, рефлексія, мислення в поняттях (у відповідних віку формах); якісно
інший, більш дорослий тип взаємин з вчителями і однокласниками.
Готовність (або неготовність) учнів до наступного віковою і освітнього етапу
проявляється не тільки в ступені успішності їх навчання, але і в тих
переживаннях, які відображають те, як саме ця успішність оцінюється самими
школярами. Не всякий неуспіх може викликати негативні переживання, а з іншого
боку, в деяких випадках і цілком пристойні, з точки зору педагогів, досягнення
розцінюються учнями як незадовільні. Тому шкільному психологу необхідно
враховувати і зміст цих переживань, і їх адекватність.
Більшість
проблем, труднощів викликається двома групами причин: недоліками в навчанні
школярів та порушеннями характеру їхнього спілкування зі значимими людьми.
Обидві ці причини взаємопов'язані, але в кожному окремому випадку
причинно-наслідковий характер цього зв'язку, ступінь вираженості того чи іншого
порушення розвитку, значимість його на тлі індивідуальних психічних
особливостей кожної дитини будуть різними. Тому ефективність роботи практичного
психолога в більшій мірі буде залежати від того, наскільки враховано ним при
вирішенні цих проблем поєднання загального та особливого, як конкретизовані
загальні закономірності стосовно до реальної ситуації.
Однією з
найбільших проблем при переході дітей з початкової школи в середню є складність
адаптації учнів 5 класу до нових вчителів, що супроводжується часто
конфліктами, взаємним невдоволенням вчителів та учнів один одним. Іноді
з'являються специфічні труднощі у класного керівника в його контактах не тільки
з дітьми, але і з батьками. На відміну від початкової школи батьки отримують
тепер інформацію про своїх дітей від різних вчителів, тому мають можливість
зіставити успіхи у навчанні дитини, її поведінку на різних уроках, у різних
ситуаціях шкільного життя. Вони порівнюють ці успіхи і невдачі своїх дітей у
сьогоденні з тими, які були раніше, і зміни в гіршу сторону, що виникають іноді
в V класі, часто пояснюють недостатньою кваліфікацією, неправильним ставленням
викладачів, особливо класного керівника. Це, природно, може стати причиною
появи конфліктів між батьками та вчителями, що, в свою чергу, відбивається на
характері ставлення дітей до школи, навчання, вчителя і посилює труднощі
перехідного періоду.
Дослідження відносин
в системі «вчитель – учень» показують, що вони залежать від того, яким
вважається клас (учень) з точки зору педагогічного колективу – «важким» або
«легким». Так, наприклад, «важких» учнів з «важких» класів вчителі оцінюють набагато
нижче, ніж таких же по успішності і поведінці школярів з благополучних, за
оцінками дорослих, класів. У роботі з «важким» класом переважають оціночні
судження загального негативного характеру, численні дисциплінарні зауваження,
часто на шкоду корисній навчальній інформації. З іншого боку, і у школярів
«важких» класів спостерігається велика чутливість до прояву педагогом доброти,
розуміння, справедливості. Таким чином, труднощі у взаєминах учнів 5-х класів з
новими вчителями можуть бути викликані дією багатьох обставин. Ймовірно, не
слід вважати зміну одного вчителя багатьма найбільш істотною причиною. У
більшості шкіл учні, починаючи вже з I класу, крім вчителя-класовода мають
справу і з іншими педагогами: фізкультури, музики, а також групи продовженого
дня. Тому до V класу у них вже накопичений досвід взаємодії з різними
викладачами, що значною мірою знижує ефект новизни від зустрічі з педагогами
середньої школи. Однак останні, як правило, в перший час погано знають своїх
учнів, їх сильні і слабкі сторони, зміст сформованого у них образу «хорошого»
вчителя і т. д. Помилки вчителів і невикористані можливості в реалізації
індивідуального підходу, природні в такій ситуації, а також невиправдані на
перших порах очікування дітей з приводу відносини, стилю спілкування з ними
нових педагогів є джерелами труднощів адаптації, досить поширеними при переході
в середню школу. Завдання шкільного психолога - працювати не тільки зі
школярами, але і з вчителями як початкової, так і середньої школи, особливо з
майбутніми класними керівниками, щоб допомогти дітям менш болісно приймати
новий тип відносин.
До початку
навчання в середній школі учні приходять часто з невирішеними вчасно проблемами
в навчанні, стосунках з іншими людьми. Але якщо в молодших класах багато з таких
дефектів могли не приводити до серйозних порушень, то тепер вони можуть
виступати як істотна перешкода
повноцінного навчання і виховання підлітків. Перехідний період, як правило,
загострює всі проблеми дітей, як явні, так і приховані поки що від уваги педагогів.
Кожна «проблемна» дитина індивідуальна і за власними особливостями, і за
характером труднощів, яких зазнає, і по соціальній ситуації розвитку. Тому
діагностична програма має бути спрямована на з'ясування різних сторін
психічного розвитку дитини та обставин його життя, які на перший погляд може і
не мають безпосереднього відношення до змісту досліджуваних труднощів.
Немає коментарів:
Дописати коментар